Colorează lumea în oranj: Finanțează, Reacționează, Prevină, Colectează!

16 Zile de Activism împotriva violenței în bază de gen este o campanie internațională, care se desfășoară în fiecare an. Aceasta începe la data de 25 Noiembrie, Ziua Internațională pentru Eliminarea Violenței împotriva Femeilor, și se încheie la data de 10 Decembrie, Ziua Internațională a Drepturilor Omului, indicând că violența împotriva femeilor este cea mai gravă încălcare a drepturilor omului la nivel Mondial. Pentru prima oară, această campanie a fost lansată de către un grup de activiști la inaugurarea Women’s Global Leadership Institute în 1991 și continuă să fie coordonată în fiecare an de către Center for Women’s Global Leadership. Campania este utilizată la nivel Mondial ca o strategie organizatorică de către persoane fizice, instituții și organizații pentru a spori atenția asupra eliminării și prevenirii violenței împotriva femeilor și fetelor.

Contextul 2020

La data de 11 martie, 2020, Organizația Mondială a Sănătății a declarat răspândirea COVID-19 drept pandemie globală. Ulterior, violența împotriva femeilor și fetelor, în special violența domestică, a crescut la nivel mondial. Este de menționat că organizațiile ce susțin drepturile femeilor și organizațiile societății civile sunt în prima linie de luptă cu pandemia, depunând efort în vederea adaptării asistenței oferite victimelor violenței și integrării acesteia în planurile de răspuns la COVID-19 .

Pandemia a agravat principalii factori de risc pentru victimele violenței în bază de gen, cum ar fi: deficitul alimentar, șomajul, instabilitatea economică, închiderea școlilor, fluxul masiv de migrație și pericolul de tulburări civile. A fost atestată o creștere alarmantă a numărului de cazuri de multiple forme de violență împotriva femeilor și fetelor, în special fizică, psihologică, sexuală și economică. Diverse forme ale violenței domestice sunt cauzate de instabilitatea economică și deficitul alimentar, precum și de izolarea la domiciliu.

CAMPANIA ÎN MOLDOVA: Colorează lumea în oranj: Finanțează, Reacționează, Prevină, Colectează! 

Restricțiile impuse de autorități în contextul pandemiei au contribuit la sporirea numărului de cazuri de violență împotriva femeilor, multe centre de plasament fiind nevoite să-și închidă ușile din motive de Securitate. În acest context, lipsa canalelor de comunicare și raportare a cazurilor de violență și accesarea serviciilor esențiale de asistență, precum și prezența permanentă a agresorilor, au agravat vulnerabilitatea femeilor și copiilor care sunt victime ale violenței domestice și în bază de gen.

Potrivit rezultatelor evaluării rapide desfășurată în mai – iunie 2020 de UN Women Moldova, în colaborare cu Centrul Internațional ‘La Strada’, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, cu suportul financiar al Suediei, femeile care locuiesc în orașe au fost mai mult expuse violenței domestice pe timp de stare de urgență (între 64% și 80% din adresările către organizațiile specializate). Multe dintre ele sunt mame a 1 – 3 copii, cu vârsta cuprinsă între 25 și 45 de ani (un număr mai mic de femei fiind cu vârsta de peste 60 de ani) și au studii medii (80%).

Multe dintre  femeile care se confruntă cu violența domestică au nevoie de produse esențiale și bani, azil și acces la medicină, consiliere psihologică și juridică. De asemenea, din cauza restricțiilor impuse, femeile mai puțin și-au permis să procure ceva, au fost expuse presiunii din cauza închiderii grădinițelor și trecerea în regimul online a învățământului, precum și s-au confruntat cu accesul limitat la servicii și la măsuri de protecție împotriva COVID-19.

Sistemul de acordare asistenței și protecției victimelor violenței domestice a avut de suferit din cauza a două provocări: continuarea acordării asistenței persoanelor care au nevoie de aceasta și prevenirea infectării și măsurile de protecție. De aceea, multe organizații au fost nevoite să-și modifice modul de lucru și să ajusteze serviciile oferite, unele dintre ele fiind nevoite să-și suspendeze activitatea, în vederea prevenirii răspândirii infecției.

Campania 2020 în Moldova va fi axată pe accesibilitatea serviciilor esențiale pentru supraviețuitoarele violenței în contextul răspunsului la COVID-19. În cadrul campaniei, UN Women Moldova împreună cu alte agenții ONU, Guvernul Republicii Moldova, Parlamentul, organizațiile societății civile, sectorul privat și comunitatea internațională planifică să organizeze câteva o serie de activități online și offline (mese rotunde, sesiuni cu implicarea psihologilor, discuții, ateliere de lucru privind arta stradală cu tinerii, flashmob-uri pe rețelele de socializare, cu implicarea atât femeilor, cât și bărbaților, tinerilor, etc.), campanii media și pe rețelele de socializare despre sensibilizarea populației privind importanța accesibilității serviciilor de bază și încurajarea femeilor care suferă de violență în scopul de a raporta astfel de cazuri.

Scopul  campaniei din acest an este de a promova considerarea serviciilor pentru supraviețuitoarele violenței drept esențiale în contextul răspunsului la COVID-19, de a se asigura că serviciile, deși limitate, continuă să funcționeze, precum și de a încuraja femeile să vorbească și să raporteze cazurile de violență.

Având în vedere situația actuală privind COVID-19 în Republica Moldova, multe activități de comunicare și advocacy în perioada campaniei ”16 zile de activism împotriva violenței în bază de gen” vor avea loc online, principalele canale de comunicare fiind rețelele de socializare (Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, Google), Media tradițională, publicitatea stradală (Panourile publicitare, Iluminarea orașelor, etc.), precum și platformele pentru conferințe online (Zoom, Teams, Live streaming).

Activități de comunicare și vizibilitate,cu implicarea partenerilor:

  1. Un comunicat de presă comun privind lansarea campaniei și anunțarea activităților planificate de către toți partenerii (a fi elaborate și consultate până la data de 20 noiembrie);
  1. 1 video cu comentarii din partea reprezentanților și reprezentatelor agențiilor ONU (a fi finalizat până la data de 20 noiembrie);
  1. 1 video care să conțină testimonial din partea reprezentanților Guvernului, Parlamentului, organizațiilor societății civile și comunității internaționale (a fi finalizat până la data de 20 noiembrie);
  1. Ramă pentru poza de profil pe Facebook, care urmează a fi aplicată împreună cu un mesaj de însoțire,va fi lansată pe perioada campaniei;
  2. Flashmob pe rețelele de socializare #112raporteazăviolența (#112ReportTheViolence) încurajarea femeilor și bărbaților, fetelor și băieților să raporteze cazurile de violență, dacă au fost martori sau au avut de suferit din cauza acesteia.

Reprezentații și reprezentantele agențiilor ONU, Ambasadori și ambasadoare, reprezentanți și reprezentante a Guvernului și Parlamentului, APL-uri, OSC-uri și alți/alte formatori/formatoare de opinie vor fi invitați să susțină acest flashmob prin publicarea pe account-urile lor a pozelor unde au plăcuțe cu inscripția #112raporteazăviolența (#112ReportTheViolence) cu un comentariu în susținerea campaniei și încurajării altor persoane din comunitatea lor să le urmeze exemplul.

  1. Un poster/flyer cu informația actualizată despre serviciile accesibile în contextul COVID-19 va fi distribuit pe larg în instituțiile publice și alte locuri, inclusiv prin rețelele de socializare.
  2. Illuminarea clădirilor publice cu oranj în Chișinău și alte localități pentru a sensibiliza cetățenii cu privire la eliminarea violenței împotriva femeilor și fetelor (perioada 25 noiembrie – 10 decembrie).

Mass Media

Mass Media va fi implicată în fiecare activitate majoră de comunicare și vizibilitate prin invitarea la evenimente și distribuirea comunicatelor de presă, istoriilor de succes, video-urilor produse în cadrul campaniei:

  • Comunicate de presă/articole/postări pe blog-uri/ declarații
  • Video-uri
  • Invitații la evenimente
  • Solicitări de interviuri/declarații

Reportaje video de la activități. Vă invităm pe toți să participați la evenimentele offline și online organizate în cadrul campaniei, timp de 16 zile purtând haine cu elemente oranj.

Scrie un comentariu